نحوه شکایت برای عدم پرداخت حقوق به چه شکل است و مرحل شکایت آن چگونه است؟
وقتیکه تعهدی میان کارگر و کارفرما رقم میخورد، کارفرما موظف و متعهد است که تمامی حقوق و مزایای کارگر خود را پرداخت نماید. کارگر خدماتی را برای کارفرما انجام میدهد و در مقابل، کارفرما نیز وظیفه دارد بابت این خدمات، دستمزدی را به کارگر بپردازد. حال اگر کارفرما نسبت به پرداخت حقوق و مزایای کارگر طبق قرارداد، عمل نکند کارگر این حق را دارد که نسبت به این موضوع شکایت کند.
مراحل شکایت برای عدم پرداخت حقوق
- مراجعه به اداره کار: اولین قدم مراجعه به اداره کار محل کارگاه یا شرکت است.
- دریافت معرفینامه به بیمه: از اداره کار، نامهای برای شعبه بیمه تامین اجتماعی خود دریافت کنید.
- ارائه به کارگزاری بیمه: نامه را به کارگزاری بیمه ارائه دهید تا سوابق بیمهای شما صادر شود. این سوابق، رابطه شما و کارفرما را اثبات میکند.
- ثبت شکایت: میتوانید از طریق «سامانه جامع روابط کار» به صورت آنلاین شکایت خود را ثبت کنید یا در اداره کار فرم دادخواست را تکمیل نمایید.
- صدور رأی در هیات تشخیص: در صورتی که کارگر و کارفرما در مرحله «جلسه سازش» به توافق نرسند، شکایت به هیات تشخیص ارجاع داده شده و رأی اولیه صادر میشود.
- بررسی در هیات حل اختلاف: در صورت عدم توافق و اعتراض به رأی هیات تشخیص، پرونده به هیات حل اختلاف ارجاع داده میشود.
مشاوره با وکیل برای شکایت عدم پرداخت حقوق
حال اگر نسبت به عدم پرداخت حقوق توسط کارفرمای خود شکایتی دارید، بهتر است با کمک وکیل حرفهای فرایند قضایی شکواییه خود را سپری کنید. در این حوزه تیم مسترداد آماده ارائه خدمات حقوقی از جمله ارائه مشاوره و راهنمایی به شماست. برای ارتباط با وکیل مسترداد کافی است با شماره 09120372571 تماس بگیرید.